3 просмотров
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд
Загрузка...

Ori and the Will of the Wisps: обзор долгожданного сиквела

Ori and the Will of the Wisps: обзор долгожданного сиквела

Мы ждали его 5 лет и ждали не зря

Первая часть, Ori and the Blind Forest, вышла в 2015 и поразила игроков и критиков тем, на каком высоком уровне были выполнены все ключевые элементы игры. Оригинал справедливо хвалили за интересный и приятный платформинг, продвинутую и сложную боевую систему, потрясающе красивые аудиальную и визуальные составляющие игры и, конечно же, за трогательный сюжет о маленьком герое, который, потеряв все, не отчаялся.

Разработчики из Moon Studios могли пойти по классическому и проверенному пути создания сиквелов, но решили рискнуть. Ori and the Will of Wisps наполнилась экспериментальными и отличными от первой части деталями, благодаря чему получилась совсем другая игра. Пошли ли на пользу эти изменения — расскаже в обзоре игры Ori and the Will of Wisps.

46 Комментариев

А я ещё и не начинал ни в одну. Но они в списке к прохождению. Слишком много хороших игр в Gamepass, а времени на всё я хз где найти.

@Beardisawesome, если не стало хватать времени, то уже ничего не поменяется. Поздравляю, добро пожаловать во взрослый мир.

@GeorgyDavlatov, Ну ты и пессимист конечно

@GeorgyDavlatov, Не, я обязательно доберусь до них, потому что такие игры нельзя упускать. Просто я откладывал их до покупки Series X, и так получилось что слишком сильно залип в мультиплеер Halo 5 и попутно прохожу Ninja Blade II, где у меня волосы седеют от сложности.

@von_tot_4uvak, я жизнерадостный оптимист. Но дело обстоит так, что человек занятый делами в возрасте 35+ уже как правило не найдет времени на игры. Даже когда оно появится, приоритеты будут расставлены так, что на заседания у экрана не будет ни сил, ни желания. Диван, книга или стакан виски.

@Beardisawesome, ну если откладывали, тогда понятно, как вы в этом наборе старья умудрились найти «Слишком много хороших игр в Gamepass».
Приятель брал месяц GPU ради MFS, но поиграв в него несколько дней так и не нашли во что поиграть, все либо пройдено либо не интересно.

@Mikosevaar, Представьте себе, что не все люди играли в игры с 2000 года)) Есть много игр старых, которые хочется пройти и никогда не проходил. Я для себя в Game Pass тоже много игр нашел, которые хочу пройти. Прохожу по-тихоньку

@Klevich, я играю с 1989 года, с остановкой на 2 года армии.

@Klevich, Я примерно такой) Точнее.. был почти все это время ноут с 2008 года. А недавно купил новый комп и просто в ШОКЕ во сколько хороших игр можно поиграть!) Но первое что я сделал, допрошел дополнение Титан Квест! ахаха

@Mikosevaar, У тебя слишком много свободного времени, у людей есть работа, семья и личная жизнь, а не только игры. ты частный случай.

@GeorgyDavlatov, Какая чушь,все зависит от приоритетов,мне вот нравиться играть в игры,и для меня это хорошое время провождение и отдых,так же и книги мне тоже ничего не мигает читать в свободное время,а если у вас пропало желание играть в игры,и появился больше интерес к виски это не говорит о взрослении уж не как.

@Mikosevaar, Я играю с 1998 года очень плотно и прошёл МОРЕ игр. Вот только в Gamepass есть игры которые с Xbox 360, которые по понятным причинам прошли мимо меня(был ПК-игроком).

Плюс много игр, которые я с удовольствием хочу перепройти, а сделать это на OLED телевизоре с AutoHDR только в радость. В этом году вообще ничего интересного почти не вышло, поэтому не грех пройти качественные старые игры. Ну и плюс из-за не хватки времени игры не так уж и быстро проходятся сейчас. Я Westland 3 проходил месяц.

Ну и я полагаю ваш друг падок только на ААА-игры, поэтому он не нашёл себе что-то интересное.

В любом случае по задумке майков сервис должен стать в последующие года бесперебойным поставщиком игр от самих майков в разных жанрах и калибрах. Пока да, с этим проблемы, но и то что есть для меня достаточно. Магазин никто не убирал, если захочется поиграть в новую игру на старте:)

@Veter_Peremen, у меня тоже есть, работа, семья, трое детей, еще я люблю готовить, шить и кучу всего по мелочи. Так что не надо тут вот этого.
Когда не стало хватать время на все, я отказался от просмотра сериалов.

@Beardisawesome, тогда вам можно позавидовать, на X360 было много чего хорошего, у меня целая коллекция дисков от него.

@GeorgyDavlatov, спорно, всё зависит от тебя самого, твоих личных принципов и здоровья.
Мне 43, работаю 2/2, есть собака, семья, калымы.
По настроению тягаю желёзки, иногда прикладываюсь к алкашке, ну когда всё заё*ет., но играть не прекращаю.
Хотя бывает и на игры кладу на пару-тройку недель.

А старые игрушки это прикольно, перепроходил Червяка Джима тут, кайфанул прям) Некоторые современные игры так не доставляют.

@Mikosevaar, И успевать проходить все игры по их выходу ? С твоих же слов ты прошёл все игры и ничего интересного там нет, раз кто-то откладывал и не успевал все проходить.
Ну значит ты был диким задротом. в некоторые годы выходило более десятка годных игр и их физически не реально было пройти все

@Mikosevaar, Ну с другой стороны сейчас GamePass это возможность сэкономить и поиграть в игры, которые прошли меня или те что хотел перепройти, но покупать на новой платформе не хотелось снова.

Прошлое поколение просидел на PS4 и по сути покупал интересную игру мне(на релизе или по скидке, не важно) и в среднем проходил за 3 недели. Сейчас просто пока свежие эмоции могу выделить времени попробывать побольше игр и потом всё равно придётся вернуться, потому что работа, жена и другие заботы/увлечения не позволяют много играть. Я ту же Odessey проходил 3,5 месяца, хотя в плюсы это не запишу, нельзя так растягивать одиночные игры.

@Veter_Peremen, Ясное дело я не проходил вообще все, я прошел все что мне интересно.
Вот сейчас залез посмотрел списки все по прежнему, либо пройдено либо не интересно.
увидел Падший орден, но я неделю назад его купил на авито, пока не проходил.

@Beardisawesome, ну я дольше всего играл в Death Strending ровно 30 дней, и ни на чего не отвлекался больше.
Все остальное сильно быстрее. Правда я открыл для себя таки Соулсы и они время жрут много. Bloodborn на платину проходил 3 недели, из-за этого даже Genshin Impact забросил.

@Mikosevaar, В BloodBorne полтора месяца играл, очень понравилась игра, а вот обычные души чисто гейплейно меньше нравятся. Sekiro тоже зашёл сильно, потому что геймплей быстрый. Очень жду Elder Ring.

Death Stranding на удивления пробежал на одном дыхании за 2 недели. Атмосфера и общая свежесть игры очень понравились. Ну и как обычно Кодзима отлично ставит катсцены, что их очень интересно смотреть.

@Beardisawesome, ну вот я играю сейчас в Dark Souls: Remastered, она конечно гораздо слабее Bloodborn и визуально и по геймплею. А нелогичные места в Анор Лондо меня просто вынесли.

Похожие игры

Вот несколько игр, которые больше всего похожи на Ori and the Will of the Wisps:

Смотрите весь список похожих игр здесь и выбирайте, какая из представленных игр больше всех напоминает Ori and the Will of the Wisps. Там же вы сможете добавить новую игру в список похожих.

Я огромный фанат серии игр Ori. Всей душой полюбил как первую часть, так, в общем-то и вторую. И уже сказана куча комплиментов и воодушевлённых речей по игре. Разумеется, ведь сложно найти какие-то минусы в такой красивой и трогательной игре. Но кто, как не фанаты придираются к каждой мелочи в их любимом творении?
Сейчас попытаюсь рассказать о некоторых аспектах, которые мне, в какой-то степени, не понравились:
(Дальше будут сюжетные СПОЙЛЕРЫ. Прошу не читать, если ещё не проходили игру до конца)

Начну с самого начала, а именно с совушки по имени крошка Ку. С первых же катсцен можно увидеть, что у совы есть проблемы с крылом, но нигде в игре не раскрывается причина этого. Нету даже намека. Как говорится: «Ну сломано, и сломано. «.

Далее по сюжету, когда уже произошло разлучение Ку и Ори, мы встретим первого босса — волка. Про него так же ничего не известно, а после небольшой битвы он исчезает из сюжета насовсем. Видимо разработчик хотел ввести полную битву на более поздних стадиях игры, но увлекся другими моментами игры. Похожая песочная статуя волка встречается по пути к пустынной локации, но не думаю, что это один и тот же персонаж.

Читать еще:  Resident Evil 3 халтура?

До конца игры далее, вроде как, идёт все понятно. Но вот к финалу появляется ещё несколько претензий:
1. Вся суть Крик в том, что она злая? Нам показали её предысторию, объяснили, почему невозможно ничего сделать, но ведь это же игра Ори. Это сказка. Просто победить птицу и оставить её умирать с прахом её родителей. это как-то не по Ориевски что ли.
2. Ори становится деревом, мы видим, как проходит время, и постепенно все наши знакомые персонажи просто умирают от старости. Я понимаю, что разработчики хотели так завершить историю всех знакомых персонажей и уже в следующей части начать всё с чистого листа (был клиффхэнгер в роли листа от дерева Ори, так что ждать какое-то продолжение всё же стоит), но это как-то уж слишком быстро и дерзко. Да и вообще этих персонажей мы видим только в начале и конце игры. Обидно, что им не уделили хотя бы дополнительных 2-3 катсцены в середине игры.

Что касается совы, тут совсем непонятно. Ку во всех трейлерах показывалась чуть ли не вторым главным персонажем. Вся игра должна крутиться вокруг этой птицы. По итогу мы бегаем-бегаем-бегаем, находим её, играем с ней 15-20 минут и она снова уходит в нокдаун до конца игры. И вроде как игра про совушку и Ори, а вроде и нет.

Повторюсь, игра мне очень понравилась. По сути — это просто маленькие придирки, над которыми можно поразмыслить. Вполне возможно, что я где-то неправ.

Погрузитесь в продуманное и захватывающее повествование

Разгадайте истинную судьбу Ори в этом эмоциональном и увлекательном приключении с насыщенным сюжетом и захватывающим саундтреком. Исследуйте безбрежную, экзотическую и невероятно красивую природу.

Осваивайте новые навыки

Проведите Ори через невообразимые опасности с помощью нового призрачного оружия, заклинаний и атак. Используйте абсолютно новую систему осколков для усиления новых способностей Ори и персонализации своего игрового стиля.

Сражайтесь с эпичными противниками и решайте сложные головоломки

Ошеломляюще огромные боссы: встречи с противниками невероятных масштабов и захватывающие сцены побега. Новые персонажи: ищите помощи у множества новых персонажей, которые помогут вам разобраться в загадочной судьбе Ори.

Оцените новые захватывающие режимы

Испытания духа: опередите всех в гонке лидеров в ходе уникальных испытаний на скоростное прохождение на протяжении всей игры. Святилища духа: собирайте награды в испытаниях на время, сражаясь с нарастающими волнами противников.

  • Share this on Facebook
  • Share this on Twitter

Share All sharing options for: Ori and the Will of the Wisps expands on near perfection

[Editor’s note: We held off on releasing this review due to severe technical issues with the pre-release version of the game. The review below reflects time spent on the final, released version that is currently available to players.]

Ori and the Will of the Wisps invites you to dance inside a beautiful world. There is combat, sure, and there are threats, but the dance, and the beauty of your surroundings, are always the focus.

Moon Studios’ first game, Ori and the Blind Forest, was notable for the same reason. Here was a striking 2D platformer that staked out the visual middle ground between a Pixar short and an oversaturated photograph of a fantastical forest. Will of the Wisps is even more sumptuous and varied in its aesthetic, filled with delightful details that make so many frames look more like paintings than a video game. Screenshots and trailers don’t do it justice.

I found myself dawdling in the dimly beautiful Inkwater Marsh during my first hour with the game, watching the flashes of lightning play on the plump leaves crowding the forest floor. I was later dazzled as sunbeams lit up mossy gears that had once powered a massive waterwheel. The lake below was a marshy swamp, but, by executing a series of precise jumps through the clockwork structure and clearing away obstacles, I was able to get the wheel turning again. The purified water below turned a deep, inviting, clear blue.

Will of the Wisps’ world is constantly in motion. Leaves dance in the wind, bob beneath rain, and light up as Ori’s luminous body passes by. Ori and the Will of the Wisps’ environments betray their life with constant, often slight, movement; rising and falling as if a giant pair of lungs were inhaling and exhaling just beneath the level’s surface. But it’s not all about how the game looks, especially when it plays this well.

Will of the Wisps’ story, like its art style, picks up where Blind Forest left off. In the first game, the titular cat-like spirit set off to save the forest from corruption. The encroaching darkness had killed his mother, Naru, and a newly orphaned Ori began a quest to bring his home back to life. I don’t think it’s a spoiler to say he succeeded.

Ori and the Will of the Wisps guide: Inkwater Marsh map and item locations

Ori is now living with his makeshift family as Will of the Wisps begins, raising an owl hatchling that had been left behind by Kuro, a hulking bird that antagonized Ori for much of the last game.

Life is good in the quiet forest, in other words. But, the hatchling, with one small wing, is struggling to learn to fly. Ori offers the owl Kuro’s feather to help, fastening it to their wing. This is what allowed Ori to fly in the first game, after all. Ori and the hatchling take off on a test flight — beautifully portrayed in a stunning cinematic — but hey are blown off course by a violent storm, caused by the same corruption that Ori had defeated in his own land. That darkness still exists elsewhere, it seems, so Ori’s work is not yet done. The pair are separated in the chaos and Ori sets out to find the hatchling, and once again return the forest to its natural state of peace and beauty.

It’s a clever set-up, designed to bring Ori to an unfamiliar place, with new power-ups to unlock, new secrets to uncover and a new world to save. Blind Forest kept its characters mostly silent, allowing snippets of narration — delivered in the booming voice of the Spirit Tree — to drive the story. Moon Studios keeps that approach here, but introduces a memorable cast of characters to help Ori along the way.

I was especially fond of the mapmaker, Lupo, who said that he had ruined a perfectly fine piece of parchment by taking the name of Inkwater Marsh too literally. Plenty of other NPCs are waiting to talk with you in the game’s hubworld, Wellspring Glade. Some are just there to chat, like the lemur-like Moki, who approach Ori in groups, finishing each other’s sentences.

Others provide functionality, like Twilen, the opportunistic merchant who sells Ori shards, equippable stones that provide our hero with active skills or passive buffs. You won’t need to interact much with Wellspring Glade’s inhabitants to finish the story, but you’ll unearth a treasure trove of side quests and secrets by dedicating time to the village. The more grounded, yet still clever, conversations with these new characters adds an extra layer of connection to the game’s world.

I spent the bulk of the game exploring this new area of the game’s world, and the most important power-ups are tied to that exploration. I locate a spirit tree from which Ori can absorb a new ability about halfway through each new area, constantly changing how I can interact with the world, and adding to the places I can visit.

I gain the ability to boost through water at one point, enabling me to jet past falling blocks that previously killed me In the sandy Windswept Wastes, I earned a move that let me travel through walls of sand. Each environment I uncover feels unique, and I love the way new abilities tie into the world around me. I sometimes find the glowing orbs that work as the game’s currency, which I can then take back to the village to buy optional skills.

These skills are important for expanding your options in combat, which plays a larger role in Will of the Wisps than it did last time around. Attack options in Blind Forest were minimal, designed primarily as a way to keep you airborne. The options at my disposal have been significantly expanded this time around. I can perform a lock-on bash through an enemy, smash them over the head with a hammer, dash, double jump, hit an opponent with a fireball, etc, all without ever touching the ground.

Combat feeds into movement and movement feeds into combat; it’s hard to separate the two when discussing how the game feels to play. This works well, but it’s unfortunate that, to play to this strength, Will of the Wisps favors traditional boss fights instead of the lengthy, exhilarating platforming sections from Blind Forest. It feels like a small step backward in a game that’s so inventive in other areas.

Will of the Wisps loses a bit of Blind Forest’s clear identity by adding so many new systems. Moon Studios’ first game zeroed in on precise platforming and focused on executing that idea nearly perfectly. But this follow-up has so much more: acrobatic jumps, robust combat, multiple upgrade systems and plenty of side quests. Each aspect of the game is done well, but I sometimes missed the focused, elegant design of the first game.

Image source: Moon Studios/Xbox Game Studios

It doesn’t help that the game’s performance often feels like it’s creaking under the weight of all that content. In its pre-release state, Ori and the Will of the Wisps had persistent, crippling technical issues when played on Xbox One S. Those issues impacted the game to such a degree that we didn’t feel comfortable reviewing it until the day-one patch arrived. The good news is that, by and large, those issues are no longer present.

Last night, as I replayed the hours that I lost while playing the bugger, pre-release game, I no longer lost my saved games. There is still some occasional dips in framerate, and the hitches struck at unusual times — not during a frantic boss fight, but, rather, during slower exploration segments out in the world. There are other, small issues with load times, but the game is now significantly more playable than the version I had originally tried to review.

Ori and the Will of the Wisps offers a gorgeous world to explore and a varied, creative series of abilities and tasks that guide my exploration and help me see more of this wonderful place. It expands my options in combat and offers me more to do, and mostly benefits from that added complexity, while losing some of its focus in the process. Overall, however, it’s a worthy trade off.

Ori and the Will of the Wisps is a vibrant platformer, and I’m so happy the technical issues from the pre-release version continue to be worked out so more people can enjoy its vision.

Ori and Will of the Wisps is out now on Xbox One and Windows PC. The game was reviewed on Xbox One S using a download code provided by Microsoft. You can find additional information about Polygon’s ethics policy here.

Read more

Xbox Series X: Price, Release Date, Games, Specs, and News

How PlayStation 5 and Xbox Series X Will Change the Way We Game

At their best, the puzzles are an utter joy to solve. It’s play in the generic sense: imaginative, curious. I want to explore every corner, to feel the reward of discovering what prize I can grab behind every candy-colored puzzle. This is the uncomplicated joy of video games: problem-solving in a beautiful and entertaining world. I found myself looking forward to classic elements instead of worrying about whether they were repetitive. There’s even a desert level!

In other sections, the difficulty feels forced. Especially toward the later areas, obstacles feel less like intricate puzzles and more like walls placed in the way to keep you from using your late-game abilities in interesting combos. In the Baur’s Reach section in particular, the carnivorous plants felt less like a fun new mechanic and more like an arbitrary barrier. The long set-piece chases start out visually inventive, then become essentially a game of pinball that leave you trying to find the sequence of moves that will let you fly through the area.

The series has an essential undercurrent of kindness, plus effectively ominous villains, and both are on display here as you discover more about the skeletal owl Shriek. All of the creature designs, especially Shriek and the giant frog Kwolok, are full of personality and have unique silhouettes. Ally characters react to your actions in the game and build a village with the resources you provide throughout the game.

Ad – content continues below

The bare-bones story feels like a fairy tale. New to this series, there are now NPCs and map-sellers, many of whom are looking for knowledge about the world around them. The answers always have a flavor of a fairy tale: without the light, the world has gone to decay. That unobtrusive lore, along with the stories of several creatures being driven from their homes, feels mythic and simple. The village, in particular, is an effective metaphor for why exactly you’re fighting. There are people here to save, and you’re not done. It’s still a village in dark times; it’s not home. Not yet.

At times, I didn’t want to put Ori and the Will of the Wisps down. Solving puzzles and discovering new ways to use Ori’s powers was so very entertaining. Just like the first game, the world of the sequel is fun to traverse and explore. Then I’d encounter a bug, or a horde of enemies requiring split-second timing, and the life would leach out. The wounded forest would become a broken machine, Ori stuck in the cogs. But if you want more of the beautiful art and joyful exploration the first game brought, you’ll find it here.

Наименьшие изменения коснулись оформления игры, ведь оригинал был практически идеален в своих визуальной и аудиальной составляющей. Сохранилась волшебная, но в то же время тревожная атмосфера страшной сказки на большинстве локаций. Однако нельзя не заметить улучшение графики в проработке персонажей, они стали более трехмерными и фактурными.

Игра стала более кинематографичной, часть катсцен перешли от игрового ракурса на свободную камеру и оттого следить за ходом повествования стало еще интереснее.

Композитор Гарет Коккер в очередной раз сотворил настоящее чудо, написав ряд потрясающих инструментальных композиций, исполненных оркестром. Каждая мелодия идеально подходит к локации и игровой ситуации и в результате становится важным участником повествования, наравне с текстом и персонажами, которым в новой игре уделена особая роль. В первую очередь музыка создает эмоции, которые Ori and the Will of the Wisps вызывает так же тонко и точно, как первая часть.

Погрузитесь в продуманное и захватывающее повествование

Разгадайте истинную судьбу Ори в этом эмоциональном и увлекательном приключении с насыщенным сюжетом и захватывающим саундтреком. Исследуйте безбрежную, экзотическую и невероятно красивую природу.

Осваивайте новые навыки

Проведите Ори через невообразимые опасности с помощью нового призрачного оружия, заклинаний и атак. Используйте абсолютно новую систему осколков для усиления новых способностей Ори и персонализации своего игрового стиля.

Сражайтесь с эпичными противниками и решайте сложные головоломки

Ошеломляюще огромные боссы: встречи с противниками невероятных масштабов и захватывающие сцены побега. Новые персонажи: ищите помощи у множества новых персонажей, которые помогут вам разобраться в загадочной судьбе Ори.

Оцените новые захватывающие режимы

Испытания духа: опередите всех в гонке лидеров в ходе уникальных испытаний на скоростное прохождение на протяжении всей игры. Святилища духа: собирайте награды в испытаниях на время, сражаясь с нарастающими волнами противников.

  • Share this on Facebook
  • Share this on Twitter

Share All sharing options for: Ori and the Will of the Wisps expands on near perfection

[Editor’s note: We held off on releasing this review due to severe technical issues with the pre-release version of the game. The review below reflects time spent on the final, released version that is currently available to players.]

Ori and the Will of the Wisps invites you to dance inside a beautiful world. There is combat, sure, and there are threats, but the dance, and the beauty of your surroundings, are always the focus.

Moon Studios’ first game, Ori and the Blind Forest, was notable for the same reason. Here was a striking 2D platformer that staked out the visual middle ground between a Pixar short and an oversaturated photograph of a fantastical forest. Will of the Wisps is even more sumptuous and varied in its aesthetic, filled with delightful details that make so many frames look more like paintings than a video game. Screenshots and trailers don’t do it justice.

I found myself dawdling in the dimly beautiful Inkwater Marsh during my first hour with the game, watching the flashes of lightning play on the plump leaves crowding the forest floor. I was later dazzled as sunbeams lit up mossy gears that had once powered a massive waterwheel. The lake below was a marshy swamp, but, by executing a series of precise jumps through the clockwork structure and clearing away obstacles, I was able to get the wheel turning again. The purified water below turned a deep, inviting, clear blue.

Will of the Wisps’ world is constantly in motion. Leaves dance in the wind, bob beneath rain, and light up as Ori’s luminous body passes by. Ori and the Will of the Wisps’ environments betray their life with constant, often slight, movement; rising and falling as if a giant pair of lungs were inhaling and exhaling just beneath the level’s surface. But it’s not all about how the game looks, especially when it plays this well.

Will of the Wisps’ story, like its art style, picks up where Blind Forest left off. In the first game, the titular cat-like spirit set off to save the forest from corruption. The encroaching darkness had killed his mother, Naru, and a newly orphaned Ori began a quest to bring his home back to life. I don’t think it’s a spoiler to say he succeeded.

Ori and the Will of the Wisps guide: Inkwater Marsh map and item locations

Ori is now living with his makeshift family as Will of the Wisps begins, raising an owl hatchling that had been left behind by Kuro, a hulking bird that antagonized Ori for much of the last game.

Life is good in the quiet forest, in other words. But, the hatchling, with one small wing, is struggling to learn to fly. Ori offers the owl Kuro’s feather to help, fastening it to their wing. This is what allowed Ori to fly in the first game, after all. Ori and the hatchling take off on a test flight — beautifully portrayed in a stunning cinematic — but hey are blown off course by a violent storm, caused by the same corruption that Ori had defeated in his own land. That darkness still exists elsewhere, it seems, so Ori’s work is not yet done. The pair are separated in the chaos and Ori sets out to find the hatchling, and once again return the forest to its natural state of peace and beauty.

It’s a clever set-up, designed to bring Ori to an unfamiliar place, with new power-ups to unlock, new secrets to uncover and a new world to save. Blind Forest kept its characters mostly silent, allowing snippets of narration — delivered in the booming voice of the Spirit Tree — to drive the story. Moon Studios keeps that approach here, but introduces a memorable cast of characters to help Ori along the way.

I was especially fond of the mapmaker, Lupo, who said that he had ruined a perfectly fine piece of parchment by taking the name of Inkwater Marsh too literally. Plenty of other NPCs are waiting to talk with you in the game’s hubworld, Wellspring Glade. Some are just there to chat, like the lemur-like Moki, who approach Ori in groups, finishing each other’s sentences.

Others provide functionality, like Twilen, the opportunistic merchant who sells Ori shards, equippable stones that provide our hero with active skills or passive buffs. You won’t need to interact much with Wellspring Glade’s inhabitants to finish the story, but you’ll unearth a treasure trove of side quests and secrets by dedicating time to the village. The more grounded, yet still clever, conversations with these new characters adds an extra layer of connection to the game’s world.

I spent the bulk of the game exploring this new area of the game’s world, and the most important power-ups are tied to that exploration. I locate a spirit tree from which Ori can absorb a new ability about halfway through each new area, constantly changing how I can interact with the world, and adding to the places I can visit.

I gain the ability to boost through water at one point, enabling me to jet past falling blocks that previously killed me In the sandy Windswept Wastes, I earned a move that let me travel through walls of sand. Each environment I uncover feels unique, and I love the way new abilities tie into the world around me. I sometimes find the glowing orbs that work as the game’s currency, which I can then take back to the village to buy optional skills.

These skills are important for expanding your options in combat, which plays a larger role in Will of the Wisps than it did last time around. Attack options in Blind Forest were minimal, designed primarily as a way to keep you airborne. The options at my disposal have been significantly expanded this time around. I can perform a lock-on bash through an enemy, smash them over the head with a hammer, dash, double jump, hit an opponent with a fireball, etc, all without ever touching the ground.

Combat feeds into movement and movement feeds into combat; it’s hard to separate the two when discussing how the game feels to play. This works well, but it’s unfortunate that, to play to this strength, Will of the Wisps favors traditional boss fights instead of the lengthy, exhilarating platforming sections from Blind Forest. It feels like a small step backward in a game that’s so inventive in other areas.

Will of the Wisps loses a bit of Blind Forest’s clear identity by adding so many new systems. Moon Studios’ first game zeroed in on precise platforming and focused on executing that idea nearly perfectly. But this follow-up has so much more: acrobatic jumps, robust combat, multiple upgrade systems and plenty of side quests. Each aspect of the game is done well, but I sometimes missed the focused, elegant design of the first game.

Image source: Moon Studios/Xbox Game Studios

It doesn’t help that the game’s performance often feels like it’s creaking under the weight of all that content. In its pre-release state, Ori and the Will of the Wisps had persistent, crippling technical issues when played on Xbox One S. Those issues impacted the game to such a degree that we didn’t feel comfortable reviewing it until the day-one patch arrived. The good news is that, by and large, those issues are no longer present.

Last night, as I replayed the hours that I lost while playing the bugger, pre-release game, I no longer lost my saved games. There is still some occasional dips in framerate, and the hitches struck at unusual times — not during a frantic boss fight, but, rather, during slower exploration segments out in the world. There are other, small issues with load times, but the game is now significantly more playable than the version I had originally tried to review.

Ori and the Will of the Wisps offers a gorgeous world to explore and a varied, creative series of abilities and tasks that guide my exploration and help me see more of this wonderful place. It expands my options in combat and offers me more to do, and mostly benefits from that added complexity, while losing some of its focus in the process. Overall, however, it’s a worthy trade off.

Ori and the Will of the Wisps is a vibrant platformer, and I’m so happy the technical issues from the pre-release version continue to be worked out so more people can enjoy its vision.

Ori and Will of the Wisps is out now on Xbox One and Windows PC. The game was reviewed on Xbox One S using a download code provided by Microsoft. You can find additional information about Polygon’s ethics policy here.

Похожие игры

Вот несколько игр, которые больше всего похожи на Ori and the Will of the Wisps:

Смотрите весь список похожих игр здесь и выбирайте, какая из представленных игр больше всех напоминает Ori and the Will of the Wisps. Там же вы сможете добавить новую игру в список похожих.

Я огромный фанат серии игр Ori. Всей душой полюбил как первую часть, так, в общем-то и вторую. И уже сказана куча комплиментов и воодушевлённых речей по игре. Разумеется, ведь сложно найти какие-то минусы в такой красивой и трогательной игре. Но кто, как не фанаты придираются к каждой мелочи в их любимом творении?
Сейчас попытаюсь рассказать о некоторых аспектах, которые мне, в какой-то степени, не понравились:
(Дальше будут сюжетные СПОЙЛЕРЫ. Прошу не читать, если ещё не проходили игру до конца)

Начну с самого начала, а именно с совушки по имени крошка Ку. С первых же катсцен можно увидеть, что у совы есть проблемы с крылом, но нигде в игре не раскрывается причина этого. Нету даже намека. Как говорится: «Ну сломано, и сломано. «.

Далее по сюжету, когда уже произошло разлучение Ку и Ори, мы встретим первого босса — волка. Про него так же ничего не известно, а после небольшой битвы он исчезает из сюжета насовсем. Видимо разработчик хотел ввести полную битву на более поздних стадиях игры, но увлекся другими моментами игры. Похожая песочная статуя волка встречается по пути к пустынной локации, но не думаю, что это один и тот же персонаж.

До конца игры далее, вроде как, идёт все понятно. Но вот к финалу появляется ещё несколько претензий:
1. Вся суть Крик в том, что она злая? Нам показали её предысторию, объяснили, почему невозможно ничего сделать, но ведь это же игра Ори. Это сказка. Просто победить птицу и оставить её умирать с прахом её родителей. это как-то не по Ориевски что ли.
2. Ори становится деревом, мы видим, как проходит время, и постепенно все наши знакомые персонажи просто умирают от старости. Я понимаю, что разработчики хотели так завершить историю всех знакомых персонажей и уже в следующей части начать всё с чистого листа (был клиффхэнгер в роли листа от дерева Ори, так что ждать какое-то продолжение всё же стоит), но это как-то уж слишком быстро и дерзко. Да и вообще этих персонажей мы видим только в начале и конце игры. Обидно, что им не уделили хотя бы дополнительных 2-3 катсцены в середине игры.

Что касается совы, тут совсем непонятно. Ку во всех трейлерах показывалась чуть ли не вторым главным персонажем. Вся игра должна крутиться вокруг этой птицы. По итогу мы бегаем-бегаем-бегаем, находим её, играем с ней 15-20 минут и она снова уходит в нокдаун до конца игры. И вроде как игра про совушку и Ори, а вроде и нет.

Повторюсь, игра мне очень понравилась. По сути — это просто маленькие придирки, над которыми можно поразмыслить. Вполне возможно, что я где-то неправ.

Ссылка на основную публикацию
Статьи c упоминанием слов:
Adblock
detector