1 просмотров
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд
Загрузка...

Shining Resonance Refrain Review; Not So Shiny (PS4)

Shining Resonance Refrain — Рецензия

Изучаем ремастер оригинальной Shining Resonance

обновленный 6 августа 2018 г. 16:18

отправил 6 августа 2018 г. 15:35

Четыре года назад Sega выпустила Shining Resonance только на восточном рынке и только на PS3. Западные поклонники JRPG и серии Shining, естественно, расстроились. Игру, в принципе, любой фанат подобного мог приобрести через различные каналы сбыта, но она была только на японском — поэтому проект автоматически превратился в «лакомый кусок» для любителей подобных приключений. Не все умеют читать иероглифы, и не все готовы проходить игру со словарём

И вот сейчас, в 2018-м, мы получили возможность оценить достоинства и недостатки Shining Resonance Refrain — ремастера «того самого» приключения 2014 года. Стоит ли проект внимания знатоков подобных игр и любопытных геймеров? Скорее нет, чем да.

История Shining Resonance Refrain — это клише на клише из сплошного клише, на которых стоит великое множество типичных восточных фэнтезийных миров с магами, рыцарями, безумными учёными, могучими драконами и… милыми девочками с большими глазами. Все характеры героев, мир, сюжет, его суть и его повороты в Refrain — это попурри из заезженных элементов и банальных составляющих.

В основе сюжета лежит борьба королевства Астория с властным и коварным имперским злом Ломбардии. В центре повествования — парень по имени Юма, который обладает душой дракона, умением в него превращаться и слишком женственной внешностью. Мальчишку в начале игры вызволяет из плена воинствующая принцесса Соня, эльф Кирика и ещё несколько товарищей по оружию. Герои вместе будут бороться со злом, исследовать подземелья, много драться и строить друг с другом отношения. Всё как в типичных консольных RPG.

Персонажи много общаются между собой, из их разговоров узнаётся много подробностей о мире игры — он хоть и клешированный, но продуманный в мелочах. Герои рассказывают о различных расах, их культурном коде и религиозных орденах. Это не то чтобы было любопытно изучать, но целостность мира благодаря хорошо прописанным подробностям воспринимается отлично. В Shining Resonance Refrain есть и симулятор свиданий, то есть персонажи по желанию могут встречаться и играть друг с другом любовь. Строить отношения полезно — чем они крепче, тем лучше герои взаимодействуют на поле боя, лучше лечат, усиливают атаки товарищей и творят другие подобные «фишки».

Сражения в Shining Resonance Refrain сильно напоминают «боёвку» серии Tales of и недавно вышедшей Ni no Kuni II: Revenant Kingdom. У героя есть стандартная и усиленная атака и специальные способности, на которые тратится мана. Боевая система довольно стандартна. В битвах сопартийцы выполняют свои функции с помощью доступных четырех умений: одни, например, успешно кастуют заклинания, другие с радостью идут в лобовую атаку и наносят противнику большой урон, или сидя в защите лечат коллег. Команде можно отдать приказ пойти в атаку или перестроиться в оборонную позицию.

Ядро боевого режима довольно стандартно, но в нём есть необычная и разбавляющая однообразие система песен B.A.N.D, которая в разы улучшает характеристики персонажей. Чтобы временно усилить бойцов, надо спеть ту или иную песню. B.A.N.D. не то чтобы необходима в схватках с рядовыми противниками, но в битвах с боссами лучше не стесняться её использовать. Одни музыкальные произведения увеличивают мощь атак, другие быстро лечат или улучшают магиию — всё зависит от того, какого музыканта из команды вы назначите основным.

Юма, как говорилось выше, умеет превращаться в дракона прямо в пылу сражения. В форме мифического создания он мощно бьёт когтями и извергает пламя на врагов. Когда мана заканчивается, «зверь» входит в режим берсерка и начинает калечить своих боевых товарищей. Талант Юмы тоже немного поддерживает интерес к схваткам и облегчает битвы со сложными боссами.

Как в любой современной или олдскульной JRPG, в мире Shining Resonance Refrain масса различных побочных квестов, подземелий и… гринда. Не то чтобы игру невозможно пройти без этого, но тут никто не запрещает потратить на прокачку немного времени, чтобы тугие враги стали чуточку проще. Благо нормальная боевая система располагает к сражениям ради опыта, хотя и она, если честно, со временем наскучивает.

Shining Resonance Refrain, к сожалению, ничем не выделяется и раздражает большим количеством клише. Процесс исследования локаций похож на то, что предлагает серия Tales of — тут тоже есть мир, по нему бродят различные враги, подошёл к одному из них — начался бой. Побился, получил опыт, идёшь дальше по сюжету и побочкам. Это всё неплохо, но мы уже видели это раньше в массе других подобных приключений. Игра не способна удивить или погрузить игрока на несколько десятков часов. Уж слишком всё однообразно.

Ремастер, как и оригинальная игра, может заинтересовать только боевой системой, хотя и она в сравнении с упомянутой выше Ni no Kuni II ощущается как «привет» из 2009 года. Даже арт-дизайн не вызывает положительные эмоции. Всё выглядит странно, слишком вычурно, как карикатура карикатуры, особенно слишком сильно похожий на девочку протагонист.

Ещё в игре корявая анимация, плохая детализация и невзрачная графика даже по меркам прошлого поколения консолей. Визуальные эффекты от магии и оружия в недавно вышедшей старомодной Octopath Traveler выглядят в разы красивее и волшебнее. Лучше всего Shining Resonance Refrain смотрится и играется в портативном режиме на Nintendo Switch. На PS4 на большом телевизоре сложно воспринимать историю и играть. Музыкальное сопровождение тоже не блещет — оно типичное и совершенно не откладывается в памяти.

Плюсы

  • Неплохо прописанный игровой мир
  • Нормальная боевая система
  • Форма дракона Юмы
  • Система B.A.N.D,

Минусы

  • Графика и арт-дизайн
  • Музыка
  • Анимация
  • Слишком манерный Юма
  • Количество штампов

Вердикт

Shining Resonance Refrain сложно рекомендовать даже самым преданным поклонникам JRPG. В ней масса недостатков и несколько явных достоинств. Типичная история не предлагает интересных сюжетных поворотов и развития, графика страшновата, музыка банальна, арт-дизайн кривоват. Игра подкупает неплохой боевой системой и отлично прописанным миром, но это все козыри, что есть у ремастера — если вам этого достаточно, то смело берите и играйте. Остальным же я рекомендую купить роскошную Ni no Kuni II: Revenant Kingdom — она способна покорить практически любого.

Обзор Shining Resonance Refrain

Культовая серия от SEGA обзавелась новой частью, которая оказалась настоящим шедевром для тех, кто любит анимешные штампы и ЛГБТ-персонажей

Ролевая серия Shining успешно живет уже несколько десятилетий, путешествуя между игровыми платформами. Дебютировав в начале 90-х на Sega Mega Drive, многотомная история закрепилась со временем на системах Sony, не выходя за пределы японского рынка. После десятилетнего отсутствия на Западе SEGA решила выпустить ремастер Shining Resonance с PS3 на все актуальные платформы, дополнив оригинальный проект DLC и специальным режимом Refrain. Последний позволяет взять двух главных злодеев в основную партию, не меняя хода оригинальной истории. Выглядит это странно. В остальном Shining Resonance Refrain – это очень традиционная японская ролевая игра со слишком заметными недостатками и проблемами.

Shining Resonance Refrain погружает игрока в фэнтезийный мир, где два королевства ведут кровопролитную войну. Когда-то давно похожий глобальный конфликт печально закончился использованием древних драконов. И в этот раз Империя Ломбардия и Королевство Астория вновь обращаются к силе драконов ради своих корыстных целей.

Главный герой Юма, похожий на девочку, обладает душой самого могучего дракона и может остановить великую катастрофу. Иногда эта сила выходит из-под контроля, и он превращается в гигантское огнедышащее создание, уничтожающее все на своем пути. Почти сразу к партии присоединяется принцесса-рыцарь Соня, эльф-маг Кирика и еще несколько не менее ярких, но шаблонных для жанра персонажей.

Игра подразумевает большое количество диалогов с ключевыми героями и многочисленными NPC, что делает бестолковую болтовню частью игрового процесса. Но общение также позволяет получить побочные задания, раскрыть персонажей и завязать романтические отношения. Приглашая друзей к костру, Юма повышает уровень дружбы с напарниками. Shining Resonance Refrain не ограничивается гетеросексуальными контактами, предлагая соблазнить как девушку, так и парня.

Покинув стены города, вы можете исследовать просторы соединенных горловинами игровых зон. Каждую местность населяют уникальные противники, которых вы можете обходить стороной или вступить с ними в бой. Все сражения проходят в реальном времени по аналогии с Tales of. Вы можете использовать обычную атаку, усиленную или провести специальные приемы, используя очки маны, которые накапливаются во время стандартных атак.

Каждый из персонажей по-своему уникален. Кто-то отлично справляется с функцией мага-лекаря из поддержки, другие лучше подходят для дальних атак, третьи выступают в роли танков. Перевести партию в атакующее или обороняющееся состояние можно одним нажатием кнопки. Кроме того, имея достаточно очков BMP, можно активировать режим B.A.N.D. Центральный персонаж при поддержке других членов отряда исполняет уникальную мелодию, которая повышает характеристики героев, что просто критически необходимо в схватках с боссами.

Сам Юма ко всему прочему способен превращаться в гигантского дракона, уничтожая даже сильных боссов ударами когтей и огненным дыханием. Герой может сохранять форму, пока есть запас маны, но существует риск превратиться в берсерка, потеряв контроль над драконом, который может уничтожить других членов отряда. При видимых недостатках, дракон из-за своей мощи — один из самых читерских инструментов при прохождении игры.

Кроме основного задания, Shining Resonance Refrain предлагает множество сайд-квестов. Все они из раза в раз предлагают уничтожить тот или иной вид монстров в обмен на ценный предмет, который можно использовать для синтеза улучшений для ваших персонажей или выполнения других заданий.

Также в городе можно получить доступ к специальным подземельям, где дают выставить уровень сложности и выбрать нужных монстров, что особенно полезно при фарме компонентов.

The Gaming Gamma

Let’s Player, Video Game Commentator, Reviews Galore

  • Home
  • Articles
    • Reviews
    • News
    • Opinion
    • Preview
    • Announcement
  • About Us
  • Contact

Shining Resonance Refrain Review- Not a Shinning Example

Platform(s): PS4*, Nintendo Switch, XBO, PC

Release Date: June 10th, 2018

It’s been quite a while since we’ve seen anything Shining related here in the west, the last game being a 2016 fighting game featuring characters from Shining games that were never localized, Blade Arcus from Shining: Battle Arena . Before that, despite the constant release of Shining games in Japan on PSP, Shining’s presence in the west more or less disappeared after the release of Shining Force EXA for the PS2 back in 2007. That said, Shining moved back to consoles in 2014 with the release of Shining Resonance on PS3. That version wasn’t localized, but it has been remastered for current generation consoles.

The game’s story comes in two flavors: original mode, and refrain mode. Original mode is more or less exactly how it sounds; play the original version of the game with all of the new enhancements. Refrain mode can be thought of as “New Game+,” as it adds 2 major enemies in the game as party members and the mode itself expects you to have beaten the original mode first for spoiler specific reasons.

Regardless, you follow the story of Yuma, a character with an unfortunate past. At a young age he lost his mother, but even before then, he became a vessel of the Shining Dragon. The Shining Dragon is the strongest of all dragons, and since Yuma can’t control its power, summoning and losing control of it would lead to certain disaster. Because of this, Yuma is timid by nature and does not want to fight; even if forced into it, he refuses to use the dragon.

In the beginning of the game, Yuma is captured by the Empire of Lombardia and is tortured day in and day out with the hope that he’ll break. Hoping to use him as a tool to end their decade-long war with the Kingdom of Astoria. Hearing of the Shining Dragon’s capture, Astoria gathers a small crew together and breaks him out. Upon his arrival at the castle, the king asks for Yuma’s help in the war against the Empire as to which Yuma agrees. Ultimately speaking, this is the story of a coward who slowly, but surely, will become a hero.

The lore of Alfheim, the continent the game takes place, is very rich. Between the stories of the war with the Dragons and the Dracomacina (Dragon x Machines), the stories involving the Shining Dragon, and King Albert’s and Captain Burroughs’ war stories, you really have to wonder what’s real and what’s fake because all of it is just unbelievable. Outside of the lore, the rest of the game sort of falls flat. Simply put, the game just isn’t fun. The first big criticism that comes to mind is the characters; they’re all cardboard cutouts of the usual tropes, resulting in them being incredibly boring. Whenever disaster strikes, the characters don’t have enough depth for me to even care about them. With that said, there are some great characters. Agnum is absolutely hilarious, and Princess Excella of the opposing empire is someone I could support, given her motives and what she’s trying to accomplish. Everyone else just feels like they’re there to fulfill a role in the story and I can’t get behind that.

Читать еще:  Activision Blizzard Earnings: What Happened

There is only one town in the game. Typically speaking, that isn’t an issue. But the town doesn’t really evolve throughout the course of the game. Of course, there are a few things to do in Marga, as this is your main hub.

As the game goes on, party members (as well as major NPCs,) will have small events that play out when you speak to them. Your party members may also ask you questions and, depending on your answer, their affection may increase or decrease. At a certain point, you can ask a party member to speak with you at night as well. After a few nightly conversations, you can go on a date with them if the character asks for one. Doing these events in town and going on dates can cause you or your party members to gain new personality traits. But more on that later. Once you’re far enough into the game, you’ll unlock the grimoire, an optional dungeon that you can customize. The harder you make it, the greater the reward will be for finishing it. Lastly there are sidequests, where you can help an NPC or even your party members complete a quest. Most stay the same throughout the game, but some NPC’s do come up with different ones as time goes on. But they all come down to “Kill an enemy”, or “get me a thing”

The worst thing about this game for me is that there is no fast travel. Granted, the world isn’t all that big so it would take a few minutes to get where you need to be. However, when the game asks me to go somewhere, then go back to town, only to go back to the same spot I was before, it does become a tad-bit frustrating. Especially when the game does give you designated campfire sites for you to rest and heal up and continue on with the adventure. Speaking of the world map, both small and large enemies will appear on it. When near an enemy, you’ll go into battle with it. Small enemies tend to have multiple enemies appear with it, whereas going into battle with a larger one may just be that one monster. Fighting these monsters can be pretty in-depth, as their attacks alone come in three varieties. Normal attacks are just that: normal moves with no flashiness to them. Break attacks are a secondary type of attack where the main focus of it is to break the enemies defenses. Magic attacks, meanwhile, all vary from character to character. Normal and break attacks cost stamina and magic costs MP to use. MP can be regenerated by hitting an enemy with your physical moves whereas stamina is restored overtime.

While that is the basics of it there are quite a few things to consider. Remember the bit about personality traits I mentioned you gain from watching events? Well, those play a role in battle as well. Depending on what personality you and your other teammates have will depend on how they support each other in battle. Some focus on statusing an enemy, some may be more aggressive towards enemies, and so on.

Beyond personalities, Yuma has a special ability that allows him to temporarily use the power of the Shining Dragon. It’s incredibly powerful in combat and it will decrease the MP usage for your party. If used correctly, you can dominate an enemy 15 levels or more ahead of you. There is a huge drawback however, as while you’re in this form, Yuma’s own MP will deplete over time. The lower his MP is, the higher chance he has of going berserk. If you go Berserk you won’t be able to use Yuma until he reverts back to his normal state. That said, him going berserk could be potentially very dangerous as he will strike everything in his path.

Now, the key to using the Shining Dragon is to actually use it while in a B.A.N.D session – the Battle Anthem of the Noble Dragoneers. While jamming out, the Shining Dragon won’t go Berserk and depending on who is the center of the BAND, as well as the song being played, buffs will be applied for your team. The session only lasts as long as you have the meter for it which depletes very quickly. Another way for the BAND to end is for the center to faint while in battle or if you decide to end it yourself.

In essence, battles aren’t complicated to play and the overall game is never too difficult, although some bosses will remind you from time to time that you do have to block and not just tank every hit. Which does go into the only nitpick I have in regards to battles: The game does not have a hotkey to open up and manage items while in battle, nor the ability to switch characters on the fly. If you need to do either of those things, you need to go into the main menu to do so. On the brightside, once the battle has ended, and depending on your party, a different winning jingle will play, which is pretty cool.

Speaking of music, the game has quite the variety of tracks. Music is a major part of the game’s lore as the weapons your party members use are actually instruments created by the Shining Dragon. The game makes this very important as most of the tracks in the game are composed of the weapons you have. As I mentioned earlier, who you have in your party affects the winning jingle that plays, but it affects other things as well such as a music heard while in BAND. The center’s instrument really does take center stage.

In terms of upgrades from the original game to Refrain, the game is now 1080p and 60fps on base PS4. It is unknown what improvements are on PS4pro and Xbox One X. However, while playing on Pro characters like Agnum can tank the framerate due to the nature of his magic attacks. Same with another character you’ll get later in the game. Other than that, the framerate doesn’t miss a beat.

Considering SEGA meant for this entry to be a reboot for the franchise, this overall is a pretty mixed bag. The lore and overall storytelling they have in place is good. It’s just that they need more interesting characters. The battle system is just fine, except using BAND + Shining Dragon breaks everything very easily. How the soundtrack is implemented into the gameplay is a really nice though. Hopefully by the time we get the next entry, some if not all of the kinks will be ironed out. This franchise certainly has what it takes to come back.

Обзор: Шаблонный резонанс: Обзор Shining Resonance Refrain

Опции обзора
  • Версия для печати
  • Отправить по электронной почте…
  • Подписаться на этот обзор…
  • Отображение
    • Линейный вид
    • Комбинированный вид
    • Древовидный вид
  • Шаблонный резонанс: Обзор Shining Resonance Refrain

    Ещё в первых впечатлениях от Shining Resonance Refrain я упоминал, что игра не блещет сюжетом, хоть он и способен оправдывать нахождение игрока перед экраном, а из океана подобных себе проектов выделяется немногими мелкими фишками. В итоге я сформулировал мысль так: перед нами игра, которую особо не за что похвалить, но не за что и сильно ругать. Собственно, как в воду глядел. Пройдя оригинальный режим до финала, а второстепенный примерно на четверть, я остался ровно при том же мнении. Правда, оно успело обрасти деталями, которыми хочется поделиться с вами в этом обзоре.

    Насколько предсказуема и однообразна железная дорога, практически во всём мире построенная по единому стандарту, настолько предсказуем и однообразен сценарий игры Shining Resonance Refrain. Он может оправдать нахождение игрока у экрана телевизора, но куда лучше с этим справляется увлекательный игровой процесс. Впрочем, однообразие и предсказуемость не делают сценарий игры совсем уж плохим, ему просто нечем выделиться и удивить вас. Перед нами стандартное, шаблонное фэнтези о людях, эльфах и драконах, события которого развиваются в мире, где есть злостная империя, полоумная церковь и мифы о бессмертии, ключ к которому хранится душах крылатых властителей.

    Костяк заезжен до блеска пилона в посреди сцены ночного клуба, и это сравнение вовсе не призвано добавлять обзору пошловатый лоск. Отнюдь. Его добавляют авторы диалогов в свиданиях героев и, разумеется, весьма эротичный дизайн героинь от художника по имени Тони Така, хорошо известного поклонникам эротических додзинси. Впрочем, разработчики попытались этот костяк хоть немного обработать, поэтому мир игры получился в меру самодостаточным: в незапамятные времена здесь появилось угрюмое божество, Деус, возжелавшее переиначить мир и создавшее себе армию из механических драконов — Дракомашины. Ему противостояли естественно рождённые драконы, во главе с Сияющим, и они одержали победу. Не без помощи людей и эльфов.

    Сияющий дракон, чтобы обеспечить и закрепить победу над Деусом, превратил своё физическое тело в семь Армоник — это одновременно и боевое оружие, и музыкальный инструмент, способный устанавливать связь между его владельцем и душами драконов, как живорождённых, так и механических слуг Деуса. Душа Сияющего дракона, владыки всех властителей небес, тем временем поселилась в душе паренька, а после проделала скромный путь к сердцу нашего героя — светловолосого мальчишки по имени Юма. То, как Сияющий дракон оказался внутри него — маленькая и на удивление любопытная часть основной сюжетной линии. Один из тех фрагментов, которые пробуждают неподдельный интерес к дальнейшему развитию событий и срыву покров со свитков прошлого.

    Наличие интересных сюжетных сцен, фрагментов и диалогов определённо радует и не позволяет назвать сюжет Shining Resonance Refrain плохим. Как уже было сказано выше, сам факт шаблонности не делает что-то плохим, а лишь в определённой мере обесценивает. Часть занимательных и забавных диалогов не имеет отношения к сюжету и развиваться как бы параллельно с ним — это сторонние активности вроде личных историй жителей города и свидания главного героя с соратниками. Первые интереснее последних.

    Все свидания в игре, будь они с девушками или парнями, развиваются по одной схеме: мы находим персонажа в городе или в лагере у костра, и нажимаем около него кнопку «квадрат», которая отвечает за приглашение к проведению времени наедине. Персонажи не всегда согласятся на такой интимный шаг, тогда следует подождать и попробовать снова через один или несколько дней. Во время свидания обычно возникает какой-то вопрос с тремя вариантами ответа на него, влияющими на скорость развития отношений между Юмой и выбранным партнёром. После, когда отношения достигают некоей невидимой точки, партнёр может предложить провести вместе больше времени, встретившись в городе на следующий день.

    В этом плане игра напоминает Sword Art Online: Hollow Fragment, ведь мы точно так же бегаем по «точкам для свиданий» и наблюдаем маленькие сценки. Вообще Shining Resonance Refrain кажется мне какой-то большой отсылкой или приветом для компании Bandai Namco Entertainment, поскольку кроме SAO основательно напоминает игры серии Tales, выходившие на PlayStation 3. Но, увы, никакие свидания и сердечки не смогут победить визитные «скиты», которые и лучше раскрывают персонажей в мире игры, и просто веселее.

    О Tales в Shining Resonance Refrain напоминает вся основа игрового процесса. Но лучше бы напоминала в деталях. Дело в том, что экшен-сражения, построенные на двухкнопочной системе ударов с уклонениями и блоками, требуют или относительно разумного, по меркам доступного игре читерства, искусственного интеллекта напарников, или гибкой механики управления их поведением. Какая существует в Tales и Star Ocean. В игре SEGA мы тоже можем влиять на поведение соратников в бою, но реализовано это чертовски неудобно: стрелками крестовины мы можем вызывать блок команд для каждого персонажа отдельно или всех сразу, отдавая им один из четырёх доступных приказов.

    Читать еще:  Кухни Леруа Мерлен: за и против

    Все эти приказы очень прямолинейны и лишены ситуационной настройки. К тому же, во время сражения, которое вовсе не пошаговое, проще выйти в меню паузы и самостоятельно использовать целебные/усиливающие предметы, чем нащупывать крестовину и командовать всем персонажам лечиться. Пока они поймут, что Юма от них хочет, босс всех раскидает и пойдёт спать. Особенно это актуально во второй половине игры, когда разница в уровнях между командой игрока и противниками резко увеличивается. Вот вы были на 3-5 уровней выше всех окружающих, а через пять минут — на 10-25 уровней ниже.

    Но пусть уровни вас не пугают, как такового «гринда», строго необходимого для преодоления препятствий из врагов и боссов, в игре практически нет. Я прошёл историю на нормальной сложности и ни разу не гриндил целенаправленно. Только во время выполнения побочных заданий. К тому же, в Shining Resonance Refrain есть очень крутая штука, которая помогает быстро и решительно повысить уровни всех героев — опциональные подземелья. Доступ к ним открывается у эльфийской торговки.

    Мне очень хотелось показать больше подземелий, но начав прохождение в режиме Refrain я, в лучших традициях своего эпического фейла с Yakuza 3, затёр 65-часовое сохранение в оригинальном режиме.

    Эти подземелья круты тем, что работают по образу и подобию лабиринтов из Bloodborne — применяя сферы, полученные ранее в битвах с монстрами и сундуках, мы можем управлять «населением» выбранных подземелий. Например, заселить их теми противниками, которых нам нужно замочить в побочном задании, и сэкономить себе время. Или накидать в подземелье яиц, местных редких монстров, дающих большое количество опыта, денег и предметов. Частенько монстры в подземельях немного выше уровнем, чем наши герои, это тоже можно регулировать, что способствует дополнительной прокачке.

    С боевой системой игры, в отличие от сценария, всё хорошо. Она увлекательная, достаточно продуманная, за исключением качества искусственного интеллекта соратников и врагов, и разнообразная. Последним боёвка обязана наличию нескольких основных ударов и специальных приёмов у каждого персонажа, а также их разным боевым стилям. В зависимости от противников, подчас лучше переключиться на персонажа, который в конкретном случае будет более эффективен, чем полюбившийся вам боец. Например, мне больше всех нравится Юма, в том числе благодаря возможности превращаться в дракона, что делает его намного сильнее (особенно во второй половине игры, когда раскрывается его потенциал), но у Сони лучше получается пробивать защиту противников. Во многих битвах — это просто незаменимая способность.

    Визуально проект выглядит как порт с PlayStation 3. Я не опечатался, нет — это именно порт, с растянутой картинкой. HD-текстуры и адекватная дальность прорисовки не замечены, а во время применения АОЕ-атак союзниками или врагами, кадровая частота садится, как заправская фитоняша в спортзале у вашего дома. Она буквально проваливается. Частота, с фитоняшей всё хорошо. Если вы играли в демо-версию, то наверняка знаете, что в конце сражения, когда персонаж наносит финальный удар, игра уходит в слоу-мо. Это фишка, потому что происходит в каждом сражении. Но такое же слоу-мо посреди битвы с боссом, которые всего лишь выпустил облако газа — просто дичь. Конечно, спустя десяток-другой таких ситуаций ты привыкаешь к ним, но контроль собственного раздражения вовсе не убирает проблему, которая стала его причиной.

    Мне кажется, что разработчики определённо могли уделить побольше внимания данному переизданию, особенно когда речь идёт о возвращении серии Shining на западный рынок. Это долгоиграющая, уважаемая и любимая здесь серия, которая вызывает ностальгическую теплоту в груди. И она достойна не просто хорошей игры в качестве ледокола возвращения.

    Особенно это касается проработки режима Refrain. Играя в нём, мы просто обнаруживаем Джинаса и Экстеллу среди сопартийцев. Ни адекватного введения героев в команду, ни их участия в дальнейших сюжетных событиях на нашей стороне нет. Это просто фансервисное внедрение двух боевых манекенов, клонов своих оригиналов. С ними можно общаться и ходить на свидания, но это, право дело, мелочь. Лучше бы сделали две короткие соло-главы за эту парочку, показав фрагмент из жизни принцессы Империи и непобедимого охотника на драконов.

    Shining Resonance Refrain

    • Summary
    • Critic Reviews
    • User Reviews
    • Details & Credits
    • Trailers & Videos

    Mixed or average reviews — based on 26 Critic Reviews What’s this?

    Mixed or average reviews — based on 52 Ratings

    Mixed or average reviews — based on 52 Ratings

    • Summary: Assume the role of Yuma Ilvern and stop the Empire from exploiting the power of the ancient dragons, including the soul of the Shining Dragon within you. With the help of your friends, realize your destiny, save Astoria, and unleash the strength you’ve always had locked away.
    Buy on
    • Developer: Sega
    • Genre(s): Role-Playing , Action RPG
    • # of players: No Online Multiplayer
    • Cheats: On GameFAQs
    • Rating: T
    • More Details and Credits »

    Critic Reviews

    • All this publication’s reviews
    • Read full review
    • All this publication’s reviews
    • Read full review
    • All this publication’s reviews
    • Read full review
    • All this publication’s reviews
    • Read full review
    • All this publication’s reviews
    • Read full review
    • All this publication’s reviews
    • Read full review

    User Reviews

    Shining Resonance Refrain is one of those relaxing JRPGs to play.

    I wouldn’t say it’s combat is in the same league as the Tales games in Shining Resonance Refrain is one of those relaxing JRPGs to play.

    I wouldn’t say it’s combat is in the same league as the Tales games in terms of depth, but it is still enjoyable. Though much like Tales, you do have the ability to play as additional party members. Each character has unique moves of their own, which breaks up any monotony you might find just playing as Yuma.

    Grinding was never a huge factor while playing it, as it is really easy. But grinding does become a factor towards the end game.

    Story wise, I wouldn’t say it’s anything special. There are some twists, some predictable, but I was never super invested into it to care. The characters do come off as cliche, especially the main protagonist, but they are overall an enjoyable cast if you can look past it.

    I don’t get why some people have ripped Shining Resonance Refrain for it’s English dub. I found the voice actors/actresses competent and fitting in their roles. No line felt awkward or out of place.

    Much like I initially stated, Shining Resonance Refrain is overall a really relaxing JRPG to play. I recommend it on that basis. … Expand

    Shining Resonance Refrain is an HD port of a ps3 game that was japan only, adding all the DLC in it as well as a new mode called Refrain which Shining Resonance Refrain is an HD port of a ps3 game that was japan only, adding all the DLC in it as well as a new mode called Refrain which allows you to play 2 extra characters from the start rather than postgame. Despite being an HD port it does have some issues due to the Ps3 limitations of the time and other details that could’ve used some QoL changes

    The game is an action JRPG so your usual «button spamming» and «skill usages» are your main thing, including a stamina bar to avoid spamming your basic attacks and a heavy attack that can break defenses. The combat itself is a mixed bag: it’s very satisfying and very fun, especially how the characters differ and have different playstyles but, on the other hand, combat is also rather slow and whenever you enter or win a battle you have to wait a few seconds.
    Combat animations are also rather slow and the skills feel lackluster and not powerless, including the sound effects used for your attacks. It could’ve been made better for sure.

    Combat customization is pretty interesting though: characters don’t have armors or weapons to equip but instead you buy aspects, which are your stats upgrade and perks: the system is highly reminiscent of FF7 materia system and each «materia» grants specific buffs or even perks to specific characters and considering they don’t become obsolete all that much they’re quite useful to keep.

    There’s also tuning customization which is like a specc-kind of upgrade: each character can change the tuning of their weapon and which allows them to have different effects, such as elemental attack or stronger heals or faster attacks. Together with the Aspects you can create some interesting builds!

    And last and least the story is. well there, it’s detailed enough but it does take some time to get better, however, the main issue is that the game is very anime, and by anime I mean «super-duper innocent boy has harem of super duper sexy girls who want to get laid by him and believe me when I say that it does get distracting.

    One reason why I never got into anime is for this reason: fanservice can be enjoyable but in a lot of anime I’ve seen it’s just distracting and serves no purpose but to arouse boys (and I guess girls too) into having fantasies with their favorite waifus and husbands.
    Don’t get me wrong here I LOVE some of the girls too but the fanservice is really distracting here and you’ll notice all the generic clichès right away: Yuma is a silent innocent boy who strangely enough attracts all the girls like a magnet and said girls, from potentially interesting and well-rounded characters, become so relentlessly dumber it feels like it’s a joke.
    For example, Kirika is a very composed woman but practically starts ventilating when she’s around Yuma; Rinna teases him all the time for no real reason but because he’s innocent, and Marion is pretty much so direct she hugs him and tells how nice he is. If anything Sonia and Excella seem the most normal girls of the bunch. they got other interests beyond sucking Yuma’s D.
    And the fun fact is I don’t hate Yuma! He’s actually kinda nice, I like his determination near the middle of the game, he does become better and sure of himself but it’s like he’s got an aura that renders all young women of the game dumber. I assume it’s some clichè but I can’t tell.

    Do I recommend it? Yes, it’s honestly a good game, nothing too amazing but it does its job well, the characters are likable until they enter «dumb» mode and the voice acting is pretty good too — there’s also JP too.

    The only problems are that it’s a port of a ps3 game and it shows — textures are still meh and the areas are very incredibly small — and despite having a new mode there’s no reason to play in Original since Refrain is «complete». In addition, the game is insanely greedy and it will ask you to farm mats to create the best aspects in order to be effective, including an aspect that allows your characters to get exp while not in combat — yep, it’s that kind of RPG where you gotta keep everyone leveled and YES you need to keep everyone leveled!
    Add the issue that some fights can be broken and easily wipe your party, overly expensive items that force you to either farm money or farm mats to save money, or that there’s no fast travel AT ALL in the entire game, meaning that you will ALWAYS have to run to your destination every time you must proceed with the story (there is a teleport back to the home city, THANK GOD), it’s gets really hard to give a good score since a lot of the issues could’ve been patched or modified, as they could easily be small QoL changes. Heck the game suffers from annoying frame rate too! How can you NOT fix that?!

    Overall I do recommend it, even better if discounted: it’s a nice and enjoyable jrpg to relax while you wait to play a much bigger game. Just a shame that there’s so many little flaws that only stack up and create a bigger issue that can’t be ignored. But overall it’s fine! … Expand

    Shining Resonance Refrain Review

    You can be forgiven for not having heard of the Shining series. You may be surprised though, at the number of titles in the franchise; more than 15.

    Beginning with Shining in the Darkness on Mega Drive back in 1991 which was a turn-based strategy RPG, the Shining series has evolved over the years.

    There have been many sequels and spin-off which resulted in Shining Resonance on the PS3 back in 2014. Shining Resonance was the last primary title released for the series and was never released outside of Japan. It’s this last game that has been remastered and translated for PlayStation 4 as Shining Resonance Refrain.

    Shining Resonance Refrain Review

    I hadn’t played any of the previous games myself, so this was new for me. Thankfully, it doesn’t appear that the story is tied to any previous game in the series, so you can consider Shining Resonance Refrain as self-contained.

    Читать еще:  Alaman #StayHome: PUBG Mobile

    Think of it much like the games in the Final Fantasy series.

    The story plays out in a land with a sprawling history, involving dragons (obviously), humans, elves, and a god-like creature referred to as Deus. Very briefly, there was an old war between the World Dragons and Deus, who had some lesser dragons of its own.

    The war was ultimately won by the World Dragons but at the loss of everything else. The souls of all dragons were spread out across the land, while the Shining Dragon — the most powerful of the World Dragons — worked with the elves to break its own body apart into seven pieces.

    Each of these seven pieces was crafted into a musical instrument/weapon called an Armonic, which could be used to commune with the dragons and magic itself.

    You know, standard everyday stuff.

    Good vs Evil

    This led to smaller wars between factions of humans and elves, resulting in an Imperial army (the bad guys) and the smaller kingdom of Astoria (the good guys).

    You play as a character called Yuma Ilvern, who just so happens to contain the soul of the Shining Dragon itself within him. The Imperial army has Armonics that can control a few of the lesser dragons, while the Astorians have some dragoneers — wielders of the Armonics — of their own, but no dragons.

    Thus, the story is essentially one of good versus bad in a battle to control the most dragons. Well it’s actually far more complicated than that, but that’s really not what you’re here for.

    Shining Resonance Refrain is the kind of game you would play for two reasons. Firstly, you want a story-driven Japanese role-playing game that feels like anime. If that’s the case, Shining Resonance Refrain will suit your needs well.

    It has a complex story that twists and turns and plays out as a melodramatic epic. In addition, there are plenty of little side stories to flesh out the core storyline. Not to mention the romantic substories that you can kick off between the main characters.

    It’s a JRPG

    The second reason to want to play this game? You like Japanese role-playing games.

    While Shining Resonance Refrain is an action RPG, it is very much a JRPG. This means that you will need to heavily rely on potions, learn a bunch of complex systems, and you will need to GRIND.

    The game puts you in control of a party of four and you directly control one character but can switch between the others via the menu. There’s no quick method to switch on the fly unless your character dies.

    Each character has a specific role within the group — magic wielder, damage dealer, healer, support — and it’s up to you to decide how to balance these. Further, you can provide basic commands to determine how the party reacts in battle (heal first, for example) or you can provide individual commands on the fly; “heal me now”.

    This provides flexible control over the team, and once I found a combination I was happy with, I didn’t feel that I needed to make many commands.

    Take me to your leader

    Who becomes the party leader is also up to you. It doesn’t matter who you use, the story still plays the same. Everyone comes along for the ride from a story-telling perspective, regardless of who is in battle. That means you can play a mage if you prefer, or you can get up in the enemy’s face with your sword.

    Each character has a standard attack, a break attack, a block, and a dash bound to the face buttons on the controller. The break attack is slow to wield but can break enemy defences, resulting in high damage for a short period.

    In addition, you can equip up to four special attacks, which use either MP or stamina. MP depletes through use of magic and can only be restored via potions or augments, while stamina refreshes itself over time. In this way, you can build a character to your preference, but note that the special attacks — force abilities — are specific to a character, so you can’t exactly create your own mix of traits.

    The game plays out very simply. You begin in the town of Astoria, which is essentially your main hub, as well as being the place to progress side stories and collect sidequests.

    Fetch me a quest

    Sidequests are basically fetch-quests that you complete passively while pursuing story quests. Once the story progresses, you leave the town and move along a larger map. This larger map is split into smaller components, each with a local map of its own.

    You then move your party from the start of the local map to the exit, continuing until you reach the target location which can be found on the larger map. Along the way, you will bump into the odd enemy, kicking off an encounter.

    It’s really just a case of kicking off the story, making your way to the target fighting battles along the way, and kicking off a boss battle.

    The issue, though, is the discrepancy between standard world battles, and bosses. This is generally a JRPG trait. You need to grind hard between boss battles. But it’s jarring at times.

    You might just be playing your way through the story, completely smashing through enemies, and suddenly you can barely make a scratch on the boss. Thankfully, the game provides an alternative to simply running around the world setting off battles; the Grimoire.

    Thank goodness for the Grimoire

    Put simply, the Grimoire is just a place to access procedurally-generated Dungeons. Choose a location, apply some augments — which are collected as drops from enemy battles — and fight your way across three floors to the end boss.

    Rinse and repeat.

    Each dungeon takes about 15 minutes, so they are quick and easy to do, and a good way to level your characters.

    “But you said this was a Japanese RPG, and this doesn’t sound very complicated,” I hear you ask. Well, I’m not finished. You may recall I referred to the weapons as ‘Armonics’. Not only are they weapons of destruction, but they are also musical instruments.

    One is a harp that doubles as a bow, another is a guitar that doubles as an axe, naturally. Each Armonic can be tuned, which essentially gives it a slight augment to suit your playstyle. Do you want better agility? Tune your weapon.

    Want to increase the damage of Agnum’s fire-based attacks? Tune his weapon. It’s all very straightforward. As is B.A.N.D.

    B.A.N.D. certainly stands for something, but I can’t for the life of me remember what. As your party battles, you will gain BPM — Battle Performance Mana — on a sidebar. Once you have collected enough, you can kick off a B.A.N.D. session.

    After a short musical interlude during which your team will rock out with their Armonics, you will be thrown back into battle. Who you choose as the centre of your B.A.N.D session will provide one boon while the song that is played will result in another.

    While it is a silly name and a strange addition, you’ll find yourself relying on this in every boss battle, so it does provide a useful function.

    There be Dragons

    Further, let’s not forget that Yuma has a dragon inside him, which can be released at any time during battle. Yuma essentially turns into a dragon, which is cool. Attacks with the Shining Dragon use mana, and once this is depleted, you turn back into little old Yuma.

    Earlier in the game, once a certain amount of mana is used, Yuma loses control of the dragon, which limits your ability to abuse the dragon in early battles, but not so much in later battles, hint hint.

    All of this combined leads to a very full-featured and enjoyable JRPG. There are so many component pieces that it’s not easy to keep across it all, but somehow it all just works so well. At first glance, the button layout seems unnecessarily complex, but it becomes second nature over time.

    For those that may have already played the game? There’s a new mode — Refrain — in which players can take control of two previously non-playable characters, Excella and Jinas, and play the story from a different perspective.

    I Hope You Like Reading

    All of that said, it’s far from perfect. The story is heavily text-based, which means lots of reading and button pressing. I got to a point where I just wanted to get to the end, so I began to ignore the side stories.

    The romance side stories, which are kicked off by selecting a target at camps along your travels feel heavily scripted. Too often it felt like they simply rely on players making the right choice of response during a conversation.

    Of course, it’s still fun to pursue and you do then take that person on dates in the town during downtime, but it didn’t really grab me as an enjoyable use of my time.

    Graphically, Shining Resonance Refrain is hit and miss. Character design is fantastic and of anime quality, but most of these images are static during chat scenes. Menus are extremely well designed and look very modern for a remake, so it has to be said that much of the game is gorgeous.

    Still, given this was a PS3 title, the in-game art is somewhat dated. The team has done their best to improve frame rates and clean up textures, but overall it all still looks very simplistic when viewed in comparison to modern titles. The music is similar — some of it is absolutely mind-blowing — until you realise that this same overture is used every single time you encounter the Imperials.

    More work was put into the J-Pop B.A.N.D songs than was put into other aspects of the game, which is slightly disappointing.

    A game for fans

    The fact this is a PS3 remake is apparent in other aspects of the game too, which also makes it feel dated. For example – the need to manually save at save points, which then impacts the flow of the game directly by throwing players out to save slots which are no longer a staple for game saves in the modern era.

    And lastly, for my complaints, at least, the amount of grind required between bosses far exceeded the amount I wanted to play.

    Don’t get me wrong, this is a great game, with some really original battle mechanics and a story that I really wanted to follow. However, I wanted to follow at my own pace and I simply wanted to slowly move through the story content, with a few of the side stories along the way.

    But by the time I reached the halfway point at around act 5, I simply wanted to push through. This came down to knowing I’d have to spend a few hours just grinding levels. There are plenty of people out there that would enjoy this, but not me.

    Grinding just to be able to beat a boss that is specifically designed to be at a certain level is not enjoyable to me. Grinding for a real purpose, for a specific weapon/armour piece or to increase overall power is something I actually enjoy. I play a lot of Warframe and Destiny, for reference.

    This felt like grinding simply for grinding’s sake.

    Overall, Shining Resonance Refrain is somewhat of an anomaly. In some ways, I can understand the desire to port this game to PS4. It was never localised and it’s a hugely popular series.

    There are some wonderful aspects to the game that I would wholeheartedly recommend. However, I’d really only recommend the game to JRPG fans, primarily for it’s dated approach to story-telling and world design.

    Shining Resonance Refrain was reviewed on PS4 using a digital code provided by the publisher.

    Источники:

    http://ru.ign.com/shining-resonance-refrain/89862/review/drakon-i-krasivye-devochki-retsenziia-na-shining-resonance-refrai

    http://gamemag.ru/reviews/shining-resonance-refrain

    Shining Resonance Refrain Review- Not a Shinning Example

    http://www.stratege.ru/forums/showthread.php?t=83580&mode=hybrid

    http://www.metacritic.com/game/playstation-4/shining-resonance-refrain

    Shining Resonance Refrain Review

    Ссылка на основную публикацию
    Статьи c упоминанием слов:
    Adblock
    detector